Opony motocyklowe – Najczęściej zadawane pytania cz.1

Nikt nie jest nieomylny, często popełniamy również poważne błędy i nie powinniśmy bać się do tego przyznawać, w końcu znajdując odpowiedzi na nurtujące pytania, będziemy w stanie zdobywać coraz większe doświadczenie. Warto doszkalać się wcześniej, by w razie nieplanowanych sytuacji, od razu wiedzieć co powinniśmy zrobić.

Jednym z takich elementów motocykla, są jego opony – dzięki nim możemy czuć się bezpiecznie w czasie przemierzania coraz dłuższych tras!

Czy jazda z pianką jest bezpieczna?

W bagażu każdego motocyklisty, powinna znajdować się pianka, dzięki której będziemy w stanie załatać na jakiś czas dziurawą oponę. W ten sposób uchronimy się przed sytuacją, w której będziemy zmuszeni do wzywania pomocy drogowej i spokojnie dojedziemy do domu, lub punktu wymiany opon. Jest to w pełni bezpieczne rozwiązanie problemu, jednak nie powinniśmy kontynuować dalekich podróży, tylko jak najszybciej wymienić swoje ogumowanie.

Czy warto naprawiać taką oponę?

Jeśli doszło do sytuacji w której musieliśmy użyć pianki, mamy dwie możliwości dalszych czynności. Do wyboru jest zakup nowej opony, lub próba naprawy obecnej. Regeneracja może okazać się naprawde dobrym pomysłem, jeśli opona jest nowa, ponieważ jeśli przejechaliśmy na niej kilka tysięcy kilometrów, lepiej znaleźć coś nowego, nawet jeśli będzie używana.

Sama pianka nie zniszczy opony, jeśli wszystko wykonamy stosunkowo szybko i wyczyścimy ją po zabiegu.

Gwóźdź w oponie – czy to koniec jazdy?

Często może dochodzić do sytuacji, w których nasza opona ulegnie przebiciu przez kołek, drut, lub gwóźdź i wiele osób w tym momencie popełnia bardzo poważny błąd. Mianowicie nie sprawdza utraty ciśnienia, tylko od razu próbuje wyciągnąć ciało obce z opony. Takie zachowanie skutkuję szybką utratą powietrza i brakiem możliwości dojechania do serwisu.

W przypadku opon bezdętkowych, często okazuje się, że damy radę powoli dojechać do wulkanizacji, jednak jeśli jest to kawałek blachy lub szkło, może dojść do wybuchu opony, ponieważ uszkodzeniu ulegnie jej kor, a dalszą konsekwencją będzie wypadek.

Jeśli jesteśmy posiadaczami opon dętkowych, niemal każda taka sytuacja, kończy się brakiem możliwości dalszej jazdy jednośladem.

Jaka jest różnica w budowie opony bezdętkowej i dętkowej?

Na samym początku warto wspomnieć o oznaczeniach, które pozwolą nam szybko odróżnić oponę dętkową od bezdętkowej. Pierwsza oznaczona jest symbolem TT, natomiast druga posiada znak TL.

Nie trzeba chyba nikomu mówić, że opona bezdętkowa, po prostu nie posiada dętki. Jest za to wyposażona w dodatkową warstwę wewnętrzną, która została wykonana z butylowego materiału. Powietrze przenika przez nią o wiele wolniej, dzięki czemu pełni ona funkcje dętki. Różnica może polegać również na budowie stopki.

Czym najlepiej naprawiać oponę?

Opona motocyklowa jest bardzo delikatna, a producenci starają się stosować coraz nowsze i wytrzymalsze technologie. Jeśli jednak dojdzie do przebicia i otwór znajdujący się w oponie, posiada mniejszą średnicę niż 3 cm, istnieje możliwość jej naprawy. Stosowanie specjalnych sznurów i kołków do zatkania uszkodzenia, może zagrozić powiększeniem tego otworu, przez co opona nie będzie nadawała się do naprawy.

Dużo lepszym rozwiązaniem, jest zastosowanie pianki, która nie wymaga mechanicznej ingerencji w oponę.

Kiedy należy zmienić oponę motocyklową?

Opony motocyklowe nie są niestety wieczne, o czym przekonujemy się niemal co sezon, gdy po zakupie nowego kompletu, nasz bieżnik znika w mgnieniu oka.

Ustawowo nie możemy jeździć na oponach, których bieżnik jest mniejszy niż 1,6mm. Przyczyną zmiany opony, może być również jej wiek, ponieważ materiał z którego jest ona wykonana, traci z czasem swoje właściwości zatrzymywania powietrza oraz przyczepność, przez co jazda jednośladem może być niebezpieczna. Opona która była zamontowana na motocyklu i nie używana, może z czasem ulegać odkształceniu.

Zapraszam serdecznie do drugiej części artykułu, który pojawi się u nas niebawem. Omówimy tam wiele innych pytań, które mogą okazać się przydatne dla wszystkich motocyklistów przed sezonem.