Opony motocyklowe – Najczęściej zadawane pytania cz.2

Witam ponownie! Dziś zajmiemy się kolejną częścią pytań i odpowiedzi, które mogą pomóc wam na trasie, podczas jazdy swoim motocyklem. Czasem pojawiają się problemy i warto znać ich rozwiązanie, by nie musieć od razu panikować!

Czy w każdym punkcie wulkanizacyjnym, można wymieniać opony motocyklowe?

Większość punktów wulkanizacyjnych, które zajmują się wymianą opon samochodowych, nie tylko nie posiada odpowiedniego sprzętu, dzięki któremu będą w stanie wymienić ogumowanie w jednośladach, ale również może pojawić się problem z umiejętnościami pracowników.

Jeśli jednak nie ma innej możliwości, a my nie mamy materiałów do naprawy swojej opony, to zawsze lepiej podjechać do pierwszej lepszej wulkanizacji, niż ryzykować dalszą podróż.

Kupować nowsze czy starsze modele opon?

Zakup opon starszej produkcji, jest z pewnością o wiele bardziej atrakcyjny finansowo, ponieważ producenci chcą jak najszybciej pozbyć się starszych partii, by móc wypuścić coraz nowsze produkty.

Jest to dość ryzykowne, ponieważ im starsze są opony, tym ich struktura może się zmieniać. Będą z czasem mniej przyczepne, szybciej mogą ulegać eksploatacji i przede wszystkim, nie będą trzymać powietrza.

Nowsze modele opon, zazwyczaj posiadają również coraz lepsze technologie, które mają na celu poprawę naszego bezpieczeństwa i wydłużają żywotność, więc z pewnością warto zainwestować w tego typu produkty – zwłaszcza jeśli są to wyroby czołowych producentów.

Lepsze są opony radialne czy diagonalne?

Jedna i druga grupa posiada wady i zalety, dodatkowo warto wspomnieć o tym, że to typ motocykla dyktuje zastosowanie danych opon, więc nawet jeśli okaże się, że zalety opon radialnych są według was lepsze, niekoniecznie będziecie mogli zastosować je w swoim motocyklu.

Modele opon radialnych, są stosowane w większości przypadków w motocyklach o charakterze sportowym, więc jeśli wasza maszyna jest terenowa, raczej na próżno będzie szukać takiego rozwiązania.

Czy można mieszać typy opon ze sobą?

Jeśli motocykl pozwala Państwu na jednoczesne zastosowanie opon radialnych i diagonalnych, nie ma żadnych przeciwwskazań żeby tego nie zrobić. Problem może pojawić się tylko, w przypadku jeśli nie będą one ze sobą do końca zgodne, ponieważ wpłynie to na komfort i bezpieczeństwo. Jest to rozwiązanie chwilowe, na dłuższą metę lepiej stosować ten sam typ.

Wymiana całego kompletu, czy lepiej pojedyncze sztuki?

W sklepach możemy spotkać pojedyncze sztuki opon motocyklowych i nie chodzi tutaj wcale o rozkompletowanie zestawu, tak by sprzedać go drożej. Opony motocyklowe, zazwyczaj ulegają różnej eksploatacji i tył zawsze będzie zużywał się dużo szybciej. Nie ma więc potrzeby, by pod koniec sezonu kupować nowy komplet. Czasem nawet lepiej jest kupić używaną tylną oponę i dojeździć na niej już sezon, by kolejny móc zacząć z nowym zestawem.

Czy można mieszać modele i producentów opon motocyklowych?

Jest to w pewnym sensie duże zaoszczędzenie pieniędzy, ponieważ możemy kupić tylną oponą droższą i przednią tańszą, jednak jeśli chcemy dokonać takiego zakupu, należy stosować modele o podobnych parametrach. Nie powinniśmy montować opon z różnym przeznaczeniem, gdzie przykładowo jedna będzie sportowa, natomiast druga turystyczna, ponieważ mogą zupełnie inaczej się zachowywać na drodzę.

Na szczęście nie istnieją żadne regulacje prawne, który by zabraniały w jakikolwiek sposób takich praktyk.

Z czego wynika różnica w ułożeniu bieżnika?

Jeśli zwróciliście na to uwagę i nie znacie odpowiedzi, z pewnością jesteście osobami które jeszcze muszą przejechać wiele wspaniałych kilometrów. Otóż motocyklem rządzą nieco inne prawa niż samochodem i takie ułożenie bieżnika jest w pełni poprawne. Przednie koło, jest hamujące, natomiast tylne – pełni funkcję napędową, a jak wiadomo, są to dwie różne siły.

Mam nadzieje, że dwa takie teksty, nie będą dla was nudne, a ich lektura przyniesie bardzo dużą ilość korzyści. Staramy się jak możemy robić dla was wszystko, by jak najwięcej bikerów było doinformowanych jak najlepiej. W końcu liczy się nasze bezpieczeństwo na drogach!